Λογοθεραπεία

Η λογοθεραπεία ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής, ομιλίας και μάσησης σε περιπτώσεις νευρολογικών, εξελικτικών ή λειτουργικών διαταραχών. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας καθώς και τη βελτίωση της ομιλίας και των γλωσσικών δεξιοτήτων του ατόμου. Διαθέτουμε έμπειρους και εξειδικευμένους λογοθεραπευτές που ασχολούνται με την πρόληψη, την αξιολόγηση, τη διάγνωση και τη θεραπεία του λόγου, την ομιλία, την κοινωνική επικοινωνία καθώς και τις διαταραχές κατάποσης.

H δυσκολία στην ομιλία και τη γλωσσική ανάπτυξη μπορεί να οφείλεται σε μια πληθώρα παραγόντων είτε παθολογικών, είτε ψυχολογικών. Μπορούμε να σας βοηθήσουμε να κατανοήσετε τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού σας, να παρέχουμε υπεύθυνες απαντήσεις στα ζητήματα που σας απασχολούν και να συνεργαστούμε για να δώσουμε στο παιδί την υποστήριξη που χρειάζεται για τη σωστή ανάπτυξή του.

Η μέθοδός μας

Το κέντρο μας  παρέχει  ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών κυρίως σε ατομική βάση, αλλά και στο πλαίσιο μιας μικρής ομάδας. Η θεραπευτική μας προσέγγιση αρχίζει με την αρχική λήψη ιστορικού μέσω μιας συζήτησης με το γονέα ώστε να επιτευχθεί μια πρώτη εικόνα της κατάστασης του παιδιού. Στη συνέχεια προχωρούμε στην αξιολόγηση, τη διάγνωση και την παροχή προτάσεων σχετικά με τη διαχείριση, την παρέμβαση και θεραπεία που θα εφαρμοστεί. Πρόκειται για μια ενεργή διαδικασία όπου καθορίζονται οι στόχοι της θεραπείας και οργανώνεται η συνεργασία μας με την οικογένεια και το σχολείο.

Η μέθοδος λογοθεραπείας που χρησιμοποιούμε είναι πάντοτε προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού. Επιδιώκουμε συχνά τη θεραπεία με παιχνίδι ώστε να διατηρούμε ζωντανό το ενδιαφέρον του παιδιού και να το ενθαρρύνουμε να εργαστεί συστηματικότερα. Χρησιμοποιούμε πληθώρα τεχνικών και ενσωματώνουμε διαφορετικούς τύπους θεραπευτικών προγραμμάτων  για να ενθαρρύνουμε την παραγωγή της ομιλίας.

Στο κέντρο μας θα βρείτε τους ειδικούς που θα ανταποκριθούν με φροντίδα και υπευθυνότητα στα ζητήματα που απασχολούν εσάς και το παιδί και θα παρέχουν το κατάλληλο θεραπευτικό πλαίσιο για τη γλωσσική υποστήριξη  του παιδιού σας.
Οι θεραπευτικές μας υπηρεσίες που παρέχονται από το κέντρο μας, αφορούν:

Διαταραχές ομιλίας

Διαταραχές ομιλίας. Σχετίζονται κυρίως με δυσκολίες  στην άρθρωση και τη ροή λόγου.

Παραδείγματα:

  • το παιδί που αντικαθιστά το «Σ» με το «Θ», π.χ. «Θπίτι» αντί «Σπίτι».
  • το παιδί που αντικαθιστά φωνήματα ή συλλαβές, π.χ. «Λολόι» αντί «Ρολόι».
  • το παιδί που μπερδεύει το «Τ», με το «Κ», π.χ. «Τουτί» αντί «Κουτί».
  • το παιδί που απλοποιεί ή απαλείφει ήχους και συμπλέγματα, π.χ. «Γό»
    αντί «Αυγό», «Μεμέλα» αντί «Καραμέλα».
  • το παιδί που αντιμεταθέτει ή αντιστρέφει ήχους ή συλλαβές σε λέξεις, π.χ. «Σανταραποδαούσα» αντί «Σαρανταποδαρούσα».

Τραυλισμός

Ο τραυλισμός αφορά τη διαταραχή στη ροή της ομιλίας και χαρακτηρίζεται από ασυντόνιστες κινήσεις του μυϊκού συστήματος, της αναπνοής, της φωνής και της άρθρωσης. Μπορεί να παρουσιάζεται στην αρχή ή τη μέση του λόγου σαν επανάληψη συλλαβών, φθόγγων και λέξεων ή σαν ένα επίμονο κόμπιασμα σε έναν φθόγγο. Τα αίτιά του είναι πολυπαραγοντικά και οφείλονται συνήθως σε γενετικούς, περιβαλλοντολογικούς και ψυχολογικούς λόγους όπως το στρες και η έλλειψη αυτοπεποίθησης.

Η διαταραχή αυτή συνήθως κάνει την εμφάνισή της στην παιδική ηλικία, μεταξύ τριών και πέντε ετών. Ο τραυλισμός είναι φυσιολογικός στα παιδιά μικρής ηλικίας κατά τη διάρκεια της γλωσσικής και φωνολογικής τους ανάπτυξης. Αν όμως οι δυσρυθμίες στην ομιλία επίμονες τότε μπορείτε να μας συμβουλευτείτε για μια υπεύθυνη αξιολόγηση της κατάστασης του παιδιού σας .

Παραδείγματα τραυλισμού:

  • πππάμε
  • παπαπαλι
  • το το το νάνι μου
  • συνοδευτικές συμπεριφορές και τικ (όπως άνοιγμα-κλείσιμο ματιών ή σύσπαση στο στόμα και το σαγόνι κ.λπ.) 

Διαταραχές λόγου

Σχετίζονται με τη δυσκολία στη λεκτική επικοινωνία (π.χ περιορισμένο λεξιλογιο), την αδυναμία αντίληψης και έκφρασης μέσω της γλώσσας καθώς και την ελλειμματική φωνολογική επίγνωση (π.χ. δυσκολία στη γραμματική και στη σύνταξη προτάσεων).

Παραδείγματα:

  • παιδί που δυσκολεύεται να αντιληφθεί και ακολουθήσει προφορικές εντολές, π.χ. «πάμε, δώσε μου κ.λπ.»
  • παιδί που δυσκολεύεται να σχηματίσει σωστές συντακτικά προτάσεις, π.χ. «παγωτό θέλω πιώ γάλα όχι φάω τώρα»
  • παιδί που δυσκολεύεται στην ανάκληση λέξεων ή έχει φτωχό λεξιλόγιο, π.χ. «το αυτό, εεε, μμμμ»
  • παιδί που παραλείπει άρθρα
  • παιδί που μπερδεύει τα γένη ή τον αριθμό, π.χ. «το παππού», «το μωρά»
  • παιδί που κάνει λάθη στην κλίση ή την χρήση των ρημάτων, π.χ. «κορναρίζει» αντί «κορνάρει»

Διαταραχές κατάποσης

Η δυσχέρεια μάσησης ή κατάποσης μπορεί να οφείλεται σε πληθώρα παραγόντων που αφορούν στην ανάπτυξη των μυολειτουργικών και στοματοπροσωπικών διαδικασιών. Η έγκαιρη παρέμβαση του λογοθεραπευτή  βοηθά στην αξιολόγηση της οισοφαγικής λειτουργίας, την κατάρτιση ενός εξατομικευμένου προγράμματος θεραπείας για το παιδί ή ακόμα και την παραπομπή σε ειδικούς ιατρούς για περαιτέρω θεραπευτική παρέμβαση, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο.

Οι διαταραχές στη μάσηση και κατάποση εκδηλώνονται συνήθως από τη βρεφική ηλικία και δυσκολεύουν το παιδί καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάπτυξής του. Κάποιες φορές, αυτού του είδους οι διαταραχές εκδηλώνονται καθώς το παιδί αρνείται να αποχωριστεί το μπιμπερό του ή την πιπίλα του ή ακόμα όταν αναγκάζεται να τα αποχωριστεί νιώθει ανησυχία ή αρχίζει να πιπιλά το δάκτυλό του.

Άλλες φορές οι διαταραχές είναι περισσότερο εμφανείς και αφορούν περιπτώσεις όπου το παιδί δυσκολεύεται να θηλάσει, πνίγεται ή κάνει συχνούς εμετούς. Συχνά παρατηρείται έντονη σιελόρροια ή δυσκολία κατάποσης με αποτέλεσμα την παρατεταμένη διάρκεια των γευμάτων. Σε μεγαλύτερη ηλικία το παιδί με διαταραχές του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος παρουσιάζει ανωμαλίες στην ανάπτυξη των δοντιών του, ενώ πολύ συχνά κάποια παιδιά σε φάση ηρεμίας τοποθετούν τη γλώσσα ανάμεσα στα δόντια τους.

Σε αυτές τις περιπτώσεις η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το παιδί να ξεπεράσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθώς η έγκαιρη θεραπευτική παρέμβαση από έναν εξειδικευμένο λογοθεραπευτή θα βοηθήσει στην ομαλή αποκατάσταση των προβλημάτων που προκύπτουν κατά τη διάρκεια ανάπτυξής του.

Διαταραχές φωνής

Διαταραχές φωνής (π.χ. βραχνάδα, δυσφωνία, υποφωνία, διαταραχές στη φωνητική ποιότητα)

Ποια είναι τα συμπτώματα που θα
μας οδηγήσουν στο λογοθεραπευτή;

Πριν ο γονιός αρχίσει να ανησυχεί, θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Υπάρχουν ωστόσο κάποια γενικά στάδια από τα οποία αν υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις θα πρέπει να αναζητηθεί η βοήθεια ενός λογοθεραπευτή.

Μερικά παραδείγματα περιπτώσεων που χρήζουν λογοθεραπείας:

Εάν το παιδί έχει ηλικία 3 – 4 ετών και:

  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει απλές εντολές (πχ  δώσε μου, φάε, σήκω πάνω)
  • Δεν έχει αίσθηση του χρόνου (π.χ. δεν ξεχωρίζει το χτες και το σήμερα)
  • Δεν κάνει ερωτήσεις, δεν έχει απορίες
  • Διαθέτει φτωχό εκφραστικό λεξιλόγιο (λιγότερες από 800 λέξεις)
  • Έχει δυσκολία να σχηματίσει απλές προτάσεις
  • Δεν το ενδιαφέρει κανένα παιχνίδι
  • Δεν απαντά σε απλές  ερωτήσεις, αλλά επαναλαμβάνει την ερώτηση ή μέρος αυτής
  • Δεν απαντά σε ερωτήσεις  όπως π.χ. «θέλεις νερό;» χωρίς να χρειάζεται να του δείξουμε το παγούρι του

Εάν το παιδί έχει ηλικία 4 – 5 ετών και:

  • Δεν κατανοεί τις έννοιες των αριθμών έως το 3
  • Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τα βασικά χρώματα (πχ κόκκινο, κίτρινο, μπλε, άσπρο)
  • Διαθέτει φτωχό εκφραστικό λεξιλόγιο (π.χ. δεν μπορεί να ονομάσει ζώα και καθημερινά αντικείμενα πχ. Κουτάλι, τηλέφωνο κ.λπ.)
  • Δεν καταφέρνει να μετρήσει μηχανικά ως το 10
  • Δεν χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις
  • Δεν κάνει ερωτήσεις, δεν έχει απορίες
  • Δεν μπορεί να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις με το «τί», «πού» και το «γιατί»
  • Δυσκολεύεται να καταλάβει τους ενήλικες όταν του μιλάνε και να εκτελέσει προφορικές εντολές με τουλάχιστον 2 μέρη (π.χ. Πήγαινε δωμάτιό σου και φέρε το παιχνίδι σου)
  • Σχηματίζει ακατάληπτες προτάσεις με μπερδεμένη σειρά των λέξεων, των άρθρων ή των χρόνων

Εάν το παιδί έχει ηλικία 5 ετών και άνω και:

  • Δεν κάνει ερωτήσεις που αφορούν το «πώς»
  • Δεν μπορεί να απαντήσει λεκτικά στο «Γεια» και στο «Τι κάνεις;»
  • Δε χρησιμοποιεί σωστά τον παρελθόντα και μέλλοντα χρόνο
  • Δεν μπορεί να ξεχωρίσει τα αντίθετα (π.χ. αριστερά-δεξιά, ψηλά-χαμηλά)
  • Δεν μπορεί να ονομάσει μηχανικά τις μέρες της εβδομάδας
  • Δεν μπορεί να επικοινωνήσει λεκτικά με παιδιά ή ενήλικες
  • Δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει επίθετα για να προσδιορίσει αντικείμενα (π.χ. το κόκκινο βιβλίο)
  • Παραλείπει λέξεις σε προτάσεις όταν προσπαθεί να διηγηθεί κάτι (π.χ. «η μαμά τηλέφωνο», αντί «η μαμά μίλησε στο τηλέφωνο»
  • Απογοητεύεται ή αρνείται να επικοινωνήσει λεκτικά