Εργοθεραπεία

Η παιδιατρική εργοθεραπεία έχει ως στόχο την πρόληψη, αξιολόγηση, παρέμβαση και αποκατάσταση δυσλειτουργικών στοιχείων στη συμπεριφορά ενός παιδιού. Παράλληλα, αποσκοπεί στη βελτίωση και αξιοποίηση των δεξιοτήτων του παιδιού και του εφήβου για την καλύτερη απόδοσή του στο σπίτι και στο σχολείο (π.χ. φαγητό, υγιεινή, ντύσιμο, παιχνίδι, ζωγραφική, γραφή, οργάνωση/συγκέντρωση). Οι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν θεραπευτικά σκόπιμες δραστηριότητες και το παιχνίδι και τροποποιούν το φυσικό περιβάλλον των παιδιών προκειμένου να υποστηρίξουν καλύτερα τη συμμετοχή τους.

Η θεραπευτική μας προσέγγιση αρχίζει με μια εξατομικευμένη αξιολόγηση, κατά την οποία καθορίζονται οι στόχοι της θεραπείας. Στη συνέχεια πραγματοποιείται μια προσαρμοσμένη παρέμβαση σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού, η οποία επικεντρώνεται στην επίτευξη των στόχων της θεραπείας. Τέλος, γίνεται περιοδική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι στόχοι μας επιτυγχάνονται. Έτσι, ανάλογα με το ρυθμό προόδου του παιδιού, μπορούμε να κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές στο σχέδιο της θεραπευτικής παρέμβασης.

Πότε το παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία;

Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, (AOTA) πρέπει να αναζητηθεί εργοθεραπευτική αξιολόγηση αν το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες όπως:

Δυσκολία στη λεπτή κίνηση

Παράδειγμα:

  • το παιδί δυσκολεύεται να χειριστεί παιχνίδια που απαιτούν λεπτές κινήσεις όπως η συναρμολόγηση ενός πάζλ ή χρήση ψαλιδιού.
  • το παιδί παρουσιάζει κακό γραφικό χαρακτήρα ή δεν πιάνει σωστά το μολύβι
  • έχει δυσκολίες στη χρήση φερμουάρ, το κούμπωμα κουμπιών και το δέσιμο των κορδονιών.
 

Δυσκολία στη αδρή κίνηση

Παράδειγμα:

  • δυσκολία ισορροπίας π.χ. το παιδί δεν μπορεί να σταθεί στο ένα πόδι ή να παίξει «κουτσό», σχοινάκι κ.λπ.
  • δυσκολία συντονισμού του χεριού με το μάτι
  • δυσκολία διαχωρισμού της έννοιας δεξιά και αριστερά
  • δυσκολία συντονισμού των δύο πλευρών του σώματος
  • δυσκολία του παιδιού να πετάει και να πιάνει μια μπάλα
 

Προβλήματα γνωστικού και αντιληπτικού τομέα

Παράδειγμα:

  • δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων, της απόστασης και των μεγεθών αυτών
  • δυσκολία αντιγραφής γραμμάτων ή σχημάτων
  • δυσκολία στην οπτική αντίληψη
  • δυσκολία αντιγραφής από τον πίνακα ή ένα άλλο χαρτί
  • δυσκολία διαχωρισμού της έννοιας του δεξιά και αριστερά
  • αδυναμία προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο
  • δυσκολία διάκρισης ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ εικόνων ή αντικειμένων
  • αδυναμία ανάκλησης στη μνήμη ενός αντικειμένου που το παιδί είδε μόλις πριν από λίγα δευτερόλεπτα
 

Δυσκολίες στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής

Παράδειγμα:

Όταν δηλαδή το παιδί  δυσκολεύεται να φάει, να ντυθεί από μόνο του, να πλυθεί, να πάει στην τουαλέτα ή ακόμα και να παίξει με τα παιχνίδια του ή με άλλα παιδιά

Διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας(SPD)

Μεγάλη ευαισθησία στο ερέθισμα:

  • Μη ανεκτικότητα σε μεταβαλλόμενη κίνηση.
  • Ανικανότητα να συμμετέχουν σε κινητικά παιχνίδια τυπικά για παιδική ηλικία.
  • Αποφυγή αιωρούμενου εξοπλισμού για παιχνίδι (π.χ. κούνια).
  • Μικρή ευαισθησία στο ερέθισμα / μη επεξεργασία
  • Αναζήτηση στροφικής-γραμμικής κίνησης.
  • Συνεχή & έντονη ενασχόληση με κινητικά παιχνίδια.
  • Έντονη χρήση αιωρούμενου εξοπλισμού με πιθανότητες ατυχημάτων.
  • Κινείται διαρκώς, περιστρέφεται, του αρέσει η αίσθηση της «ζαλάδας».
  • Λικνίζεται ασυναίσθητα.
  • Διεγείρεται υπερβολικά κατά την κινητική δραστηριότητα.
  • Είναι συνέχεια «στην πρίζα».
 

Μεγάλη ευαισθησία στο ερέθισμα:

  • Απόσυρση σαν ανταπόκριση σε απαλό άγγιγμα (π.χ. χάδια, λούσιμο, ετικέτες ρούχων)
  • Στοματοκινητική ευαισθησία (επιλεκτικότητα στις υφές και τις γεύσεις από τα τρόφιμα που ανέχεται στο στόμα)
  • Μικρή ευαισθησία στο ερέθισμα/μη επεξεργασία:
  • Εμφανίζει ασυνήθιστη ανάγκη να ακουμπά αντικείμενα
  • Δείχνει χαμηλή ενημερότητα πόνου και θερμότητας
  • Δεν δείχνει να καταλαβαίνει όταν το ακουμπούν
  • Προτιμά να είναι ξυπόλυτο
  • Δεν δείχνει να κατανοεί ότι λερώθηκαν τα χέρια ή το πρόσωπό του
  • Αναζητά συνεχώς χάδια
 
Μεγάλη ευαισθησία στο ερέθισμα:
 
  • Δείχνει πολύ προσεκτικός ή πολύ ορμητικός σε ανθρώπους/αντικείμενα (π.χ. σκάλες).
  • Δυσκολεύεται να βρει αντικείμενα σε πίσω φόντο.
  • Επικεντρώνει  έντονα το βλέμμα σε αντικείμενα ή ανθρώπους.
  • Του αρέσουν τα περιστρεφόμενα αντικείμενα (πλυντήριο,ανεμιστήρες κλπ).
  • Κοιτάζει τον καθένα όταν κινούνται τριγύρω στο δωμάτιο ή από την άλλη δείχνει να μην προσέχει όταν άνθρωποι μπαίνουν μέσα στο δωμάτιo
 
Μεγάλη ευαισθησία στο ερέθισμα:
 
  • Πνίγεται εύκολα με υφές τροφών ή με πιρούνια και κουτάλια στο στόμα.
  • Αποφεύγει συγκεκριμένες γεύσεις ή οσμές φαγητών που τυπικά τρώνε τα παιδιά.
  • Αποφεύγει συγκεκριμένες υφές και θερμοκρασίες φαγητών εσκεμμένα και επίμονα μυρίζει αντικείμενα.
  • Μικρή ευαισθησία στο ερέθισμα/μη επεξεργασία:
  • Επίμονα μυρίζει μη φαγώσιμα αντικείμενα.
  • Δείχνει ισχυρή προτίμηση για συγκεκριμένες οσμές και γεύσεις.
  • Δείχνει να μην μυρίζει δυνατές οσμές.
  • Μασουλάει ή γλύφει μη φαγώσιμα αντικείμενα, φέρνει στο στόμα πράγματα (π.χ. μολύβι, χέρια, κλπ).
 

Περιορισμένες δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης που σχετίζονται με

  • δυσκολία κοινωνικής αλληλεπίδρασης και εμπλοκής με την οικογένεια και τους συνομηλίκους
  • φοβική ή αμυντική στάση απέναντι στο παιχνίδι
  • δυσκολία στην προσαρμογή σε νέα περιβάλλοντα